11.4.2015

Ski-doo Freeride telamaton vaihto.

Terve



Freeridestä pamahti telamatto, joten eihän se auttanut kuin alkaa uusi laittamaan.
Uusi matto on 59mm harjalla, joten ollaan nykyaikasten vehkeitten mitoissa.
Kannattaa katsella brp:n sivuilta räjäytyskuvia, niin löytää osat oikealle paikalle, jos mietityttää.
http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/BRP_Public_Login.aspx?ReturnUrl=%2fIndex.aspx


Tässä työjärjestys jolla vaihdoin. Kommentteihin voi kertoa parempia tapoja.


  • Katteet pois, kyljet ja konepelti
  • Variaattorin suoja pois
  • Löysää telankiristysruuvit ihan löysälle, niin saat alustan pois telatunnelista.
  • Alusta irti, edessä kaksi ja takana kaksi pulttia.
Oikea puoli:
  • Äänenvaimennin irti. Sen voi laittaa roikkumaan, ettei tarvitse pakoanturia irrottaa.
  • akku irti
  • akun teline irti
  • ketjukopan kansi pois, tässä tulee öljytkin pihalle, jos ei ole imetty tyhjäksi
    • ketjukopan alla on rungossa pikkureikä, josta öljyt valuu aika siististi astiaan
  • Löysää ketjunkiristin
  • Irrota alemman hammasrattaan prikka
  • Alempi ratas ja ketjut pois
Vasen puoli
  • Jarrulevyn suoja irti
  • jarrulevyn prikka irti
  • Jarrurungon ruuvit irti 4kpl. mahtuu irrottamaan jarrulevyn koloista
    • Nyt vetoakseli pääsee liikkumaan
  • Jarrulevy pois vetoakselilta, vaikea saada, mutta lähtee ilman väkivaltaa. kun vetää akselin niin, että se tippuu alas ketjukopan puolelta ja nostaa jarrunpuolen oikein ylös. Sama takaisinlaitossa. 
  • Lämmitä kuumailmapuhaltimella vetoakselin laakerin ympärillä olevaa jarrurunkoa, että se irtoaa
  • Nyt kun jarrulevy ja jarrurunko on irti, niin vetoakseli lähtee pois, ensin ketjukopan puoli, sitten jarrupuoli.
Kuulostaa helpommalta ku onkaan, mutta kyllä se lähtee.

Vaihdossa meni yksin tehdessä n. 5 tuntia, kun samalla otti mietintämallasta.
Alustan takaisin kiinnityksessä tarvitsee kaveria, mutta muutenkin kannattaa olla kaksi touhamassa ja laittakaa kaikki ruuvit ja mutterit rasioihin ja kattokaa mistä otatte, niin löytää paremmn paikoilleen. Ja muistakaa laittaa lukitettta, ettei tipu pultit reitinvarteen.

Muista kiristää telamatto jonkinajan päästä. Se sinkuu aikalailla. Kannattaa muutenkin katella välillä pultteja ja muuta, että onko kunnolla.

Sitten tärähtäneitä kuvia.


Uusi matto odottelee vieressä, kunnon nostin ja oikeat työkalut helpottaa huomattavasti.

Ketjukopan kansi

Alusta

Siinä näkyy jarrurunko, joka on laakerin ympärillä tiukassa.

Vetoakseli, oikealla näkyy jarrupuolen laakeri ja jarrurungon pulttien vastaosa.
Tuossa vastaosassa on kaksi hakasta, pienempi ja isompi, se loksahtaa runkoon paikoilleen just oikein kun ne hakaset menee omiin koloihinsa ja sitten vähän vääntää lukkoon. Vaikea kirjoitaa, katselkaa sitä tarkemmin niin tietää miten se toimii.

Uus matto hollilla



Jarrulevy, alustan pultteja ja jarrun suojapelti

Äänenvaimennin roikkuu sivussa, akku ja ketjukopan kansi, sekä alaratas on irroitettu

Ketjunkiristin, turhaan irrotettu laakerinprikka (isompi) sen oikealla puolella on alarattaan prikka

Alaratas ja ketju

Kovan touhun palkinto

Koeajolla, vaihdoin samalla liut, ne vähän räpättää, pitää lyhentää.
Keulii ainakin aivan hulluna, aivan pystyyn. Kelikin oli kyllä sopiva.

Telatunnelin etupään kenno.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti