9.1.2011 KP:
Kilometrejä on tälle talvelle kertynyt jo mukavasti ja ajatus iskarihuollosta tuli jo viime keväänä kun viimeinen reissu Inarilla oli tehty. No, se huolto keväällä jäi tekemättä ja ajattelin, että syksyllä hyvissä ajoin ennen lumia pitäsi ko. toimenpide suorittaa.
Kausi tuli kuitenkin aloitettua ja muutaman reissun jälkeen alusta tuntui pehmeältä ja ajattelin, että nyt pitää se huolto tehdä. Sainkin soitettua ja sovittua iskarihuollon joten kepukat irti ja vien huollettavaksi. Kuitenkin piti vielä päästä seuraavana päivänä Oratunturin kierrokselle ja ajattelin, että kyllä sitä vielä yhen tuollaisen "pikkulenkin" voi heittää. Se, että iskarit oli huoltamatta niin alustan pulttien ja muttereiden tarkistus ja kiristys oli myös päässyt unohtumaan.
No sen melkein jo ties lähtiessä, että nämä "vielä yks kerta"-jutut koituu kohtaloksi ja niin kävi myös nyt. Persiillenhän se meni. Oratunturin juurella pysähyin alustasta kuuluvaan kilkatukseen ja kas, etupukin akselin pultit oli löystyny ja toinen pultti oli mennyt poikki. Tästä sitten hienona jatkumona iskarinvarren katkeaminen. Iskari kiinni nippusiteillä ja köröttely lähimmälle tielle jonne tilasin kärrykuljetuksen takaisin kirkolle.
Tyhmästä päästä kärsii koko alusta. Pienellä vaivalla säästyy ko. tilanteista kun muistaa tarkistaa alustan pultit.. Nyt iskarihuollon lisäksi uusi iskari ja läjä pultteja alustaan.
Uus iskari vahvistetuine pultteineen laitettu ja jatkossa pitää kyl tiheämmin tarkistella että ovat kiinni.. ja se iskarihuolto aina ajokauden päätteeksi tain ennen kauden aloitusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti